بررسی نقش قافیه در تحولات آوایی زبان فارسی
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف این مقاله بررسی نقش انواع قافیه در سیر دگرگونیهای آوایی و تلفظ واژگان در زبان فارسی است. بدین منظور، به اشعار شاعران فارسی از قرن چهارم تا قرن هشتم و بهبیانی دورۀ رشد و تکوین زبان فارسی پرداخته شده است. قافیه همواره از ارکان مهم و کلیدی شعر فارسی بوده است. شاعران نیز پیوسته به قافیه اندیشیدهاند و چنانکه از برخی نقد و نظرها و آثار منتقدان بلاغت پیداست، سرودن شعر با قافیۀ دشوار را نشان مهارت در شاعری دانستهاند. نویسندگان و صاحبنظران هم در باب آن بسیار سخن رانده، و مقفا بودن را علاوه بر موزون بودن از لوازم وجوبی شعر دانستهاند. از همین روست که از زمانهای گذشته تا به امروز به قافیه توجه کرده و نقشهایی را برای آن ذکر کردهاند. بر اساس نتایج این پژوهش، قافیه باعث ماندگاری تلفظهای گوناگون از یک واژه میشود. دیگر اینکه قافیه، گویشها و لهجههای گوناگون از زبان فارسی را در مناطق مختلف ایران بهخوبی بیان میکند. همچنین رجوع شاعر به پارهای از واژههای کهنتر به خاطر عنصر قافیه، دخل و تصرفهای شاعر را در واژههایی که در مرکز قافیه قرار میگیرند نشان میدهد و از همه مهمتر اینکه قافیه میتواند نشانهای باشد برای بررسی تحولات زبانی که در طول زمان صورت گرفته است. در نهایت، به دلیل اشتراک هجای یکسان قوافی ابیات، یعنی روی و حرکات و تبعات آن بهراحتی میتوان تلفظ کل واژههایی را که در قافیه قرار میگیرند، مشخص کرد.
منابع مشابه
بررسی نقش نمادهای آوایی زبان فارسی در طراحی اسم برند
انتخاب اسم مناسب برای محصول میتواند به شناخته شدن تولیدکننده، ترفیع محصول و تبلیغات موثرتر کمک کند. یکی از راههای انتخاب اسم مناسب، استفاده از نمادهای آوایی زبان است. در این پژوهش تعدادی از نمادهای آوایی زبان فارسی که میتوان از آنها در طراحی اسم برند استفاده کرد، بررسی شدهاند. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی بوده و از نقطه نظر گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری ...
متن کاملبررسی آوایی تکیۀ واژگانی در زبان فارسی
بررسی آوایی تکیۀ واژگانی در زبان فارسی وحید صادقی [1] تاریخ دریافت: 20/1/90 تاریخ تصویب: 18/10/90 چکیده در بیشتر پژوهشهای انجامشده دربارۀ تکیۀ واژگانی در زبان فارسی، تغییرهای آوایی ناشی از جابهجایی محل تکیه در محیط دارای تکیۀ زیروبمی بررسی شده و به همین سبب، F0 مهمترین همبستۀ آوایی تکیۀ واژگانی درنظر گرفته شده است؛ در حالی که F0 همبستۀ آوایی تکیۀ زیروبمی است؛ نه ت...
متن کاملبررسی آوایی غلت نرمکامی [w] در زبان فارسی
غلت نرمکامی [w] بر خلاف غلت سختکامی [j] در نظام آوایی زبان فارسی نقش تمایزدهندگی ندارد زیرا توزیع آن در مواضع واجی ناقص است؛ یعنی تنها در تعداد معدودی از کلمات فارسی آن هم فقط بعد از واکۀ [o] ظاهر میشود (مانند "شوق"، "حول"، "دور"). به همین دلیل، [w] در فارسی صرفاً به عنوان واجگونهای از واج /v/ در نظر گرفته شده است. همچنین، فرض شده است که غلت نرمکامی [w] در روساخت آوایی کلمات مورد نظر، گاه به...
متن کاملنظام آوایی زبان فارسی در آینة آمار
در پژوهش حاضر، با تحلیل آماریِ ویژگیهای واجیِ موجود در 54391 واژة فارسی، کوشیدهایم تا جنبههایی از سازوکار نظام آوایی زبان فارسی را با زبان آمار بیان کنیم. جنبههای واجی-آماریِ موجود در واژگان (ذهنی) فارسیزبانها، که در این تحقیق به آن پرداختهایم، مواردی مانند الگوی تکیة واژه در زبان فارسی، هجا و تعداد هجا در واژة فارسی، واجآراییِ واژههای فارسی، بسامد طبقات طبیعی واجی در کل دادهها، بسامد طبق...
متن کاملبررسی آکوستیکی همبسته های آوایی تکیه در زبان فارسی
در این تحقیق، بهمنظور مطالعۀ همبستههای آوایی تکیه در زبان فارسی، یک جفت کمینه "تاب-ِش" (تاب او) و "تابش" (انعکاس نور) در جایگاه مسند جملهی «اون- مسند- فعل ربطی»[1] قرار داده شدند و جملههای مذکور به صورت خبری و سؤالی و با یک بار تکرار ضبط شدند. با استفاده از نرمافزار PRAAT، متغیرهای دیرش، انرژی، بسامد سازههای اول، دوم و سوم، مقدار بسامد پایه و مرکز ثقلِ طیفی واحدهای آوایی اندازهگیری شد. آزم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 2
صفحات 15- 32
تاریخ انتشار 2016-06-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023